IT vzdělávání v továrně na čokoládu
Nestlé je největší výrobce potravin a nápojů na světě i v České republice a na Slovensku.
Společnost Nestlé je plná příběhů smysluplného podnikání a přinášení radosti. Ať už to byl Henri Nestlé, který před 150 lety ve Švýcarsku vymyslel první náhradní kojeneckou výživu a zachránil dětský život. Nebo František Lhotský, který ve 30. letech získal od zpěváka Karla Hašlera souhlas uvést na trh bonbony s jeho jménem, první Hašlerky.
Příběh Nestlé
Miluji příběhy. První dobrý motiv k tomu vydat se do olomouckého závodu Nestlé. Navíc právě zde primárně vyrábějí čokoládu, kterou také miluji. No a do třetice Nestlé patří mezi naše vážené zákazníky a využívá i nabídky školení Akademie.
Zajímá mě zkušenost našeho zákazníka s realizovanými kurzy. Mám sice k dispozici vyplněné dotazníky účastníků s bezprostřední zpětnou vazbou. I zprostředkovanou velmi pozitivní zpětnou vazbu od zadavatele. Chci však vědět víc.
Jsem proto moc ráda, že si na mě udělala čas Soňa Chlumová, která je v Nestlé zodpovědná za vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Povídaly jsme si (nejen) o firemním vzdělávání.
Povídání (nejen) o IT vzdělávání
V letošním roce jste s námi absolvovali řadu vzdělávacích programů v oblasti IT. Proč jste si vybrali právě nás?
Byla to pro mě jasná volba. Pokud chci vzdělávání v oblasti IT – tak logicky poptám jedničku na trhu. A tou je pro mě AUTOCONT. Navíc se mohu opřít o předešlé zkušenosti s vašimi lektory, takže schválené prostředky na profesní IT vzdělávání (mimochodem využili jsme dotační program POVEZ II) jsme letos využili pro realizaci celkem osmi různých uživatelských kurzů od Excelů (různé úrovně pokročilosti) přes MS Project, MS PowerPoint, AutoCAD či základních kurzů Office 365.
Co nejvíce oceňujete na dosud proběhlých školeních?
Profesionální přístup. Ten jsem si ověřila hned v úvodu, kdy jsem sama byla účastníkem školení, a tedy jsem si vše zažila v praxi. Poznala lektory Miroslava Zezulku (nejvíce oceňuji trpělivost, kterou dokáže dostat účastníky ze strachů do používání) a Milana Vyležíka (dokáže ukočírovat zkušené uživatele i úplné začátečníky tak, že jsou obě skupiny spokojené).
Takže práci lektorů, a hlavně pak skvělou přípravu – nachystané materiály a případové studie k vyzkoušení. Dále pak průběh školení – to, že se jde po dílčích krocích opravdu od těch základů, dál a dál … A také obrovskou variabilitu – zkušení lektoři, kteří dokážou obsah přizpůsobit dle úrovně pokročilosti a zájmu účastníků.
Nejvíce vítám vaši mobilní učebnu. Mám jistotu, že ať do kurzu zařadím jakéhokoliv účastníka, tak nemusím řešit, zda má či nemá a co nainstalováno. Mám jistotu, že má nachystané přihlašování. Prostě vím, že účastník přijde a hned se školí.
Operativní přístup – nikdy jsem s vašimi kolegyněmi zajišťujícími organizaci neměla problém se domluvit na termínech a možnostech lektorů.
Jak měříte, zda je IT vzdělávání adekvátní a dostatečně kvalitní?
Jedině jeho výsledky. Ve firmě máme zavedeno půlroční hodnocení. Účastníkovi dáváme čas, aby to, co se naučil uměl aplikovat v praxi. Se svým manažerem pak v hodnotícím rozhovoru probírá, kam se posunul, co začal nebo naopak přestal při práci dělat, zda v dané oblasti funguje jinak či stagnuje.
Pokud to vztáhnu na svůj tým. Mám malý tým 6 lidí a vidím, jak kolegyně reaguje na excel tabulku a zda v ní dokáže pracovat, zda umí vytvořit prezentaci v PowerPointu atd … Vše se ukáže a průběžně mám možnost v každodenní práci si ověřovat, zda dochází k posunu.
Samozřejmě si vždy jako pracovník zodpovědný za vzdělávání vyžádám zpětnou vazbu od účastníků a jsem s nimi v kontaktu v průběhu jednotlivých aktivit. Zajímá mě i spokojenost lektora, aby byly obě misky vah vyrovnány.
"Za dobrou práci je potřeba dobře ocenit, a to nejen penězi. V Nestlé máme pro zaměstnance nejrůznější benefity, a hlavně rozvojové programy. Věříme, že rozvoj a vzdělávání je základem úspěchu firmy i zaměstnanců".
Co IT vzdělávání v příštím roce? Budeme pokračovat ve spolupráci?
V letním období máme všichni v rámci Nestlé prostor pro požadavky a potřeby na rozvoj v rámci své pozice či zájmu o další specializaci na následující kalendářní rok. Každý náš zaměstnanec Vše projedná se svým nadřízenými, který případně upraví, naplánuje a finálně schválí. Mě jako vzdělavateli za firmu přijde soupis schválených požadavků a já na základě těch požadavků vytvářím plán na rok 2024 a prostředky v rámci budgetu, které k tomu budu potřebovat. Nemalou součástí toho balíčku je i oblast IT vzdělávání a v tomto se opět velmi ráda obrátím na vaši Akademii. Jsem s vámi spokojená a určitě vás velmi ráda doporučím i dalším firmám nejen v rámci naší skupiny Nestlé.
Děkuji za příjemný rozhovor, inspirace a doporučení.
Bonus příběhu
Závěrem a bonusem mého příběhu Nestlé pro mě byly závěrečné provedení a podniková prodejna, ve které jsem měla možnost poznat široký záběr produktů – čokolády, tyčinky, bonbóny, cereálie, káva, kojenecká výživa, krmivo, nápoje … a tak bych mohla pokračovat až k drogistickým výrobkům a kosmetice.
Došlo i na mou nejoblíbenější cukrovinku Sojový řez, kdy mi byl doporučen ten s brusinkami. Výborný! Fakt mňamka! Zatím marně hledám v regálech supermarketů…